nenájdeš tu nič zvláštne, akurát silno alebo aspoň slabo osobné články, malú galériu
mojich DIY DIM výrobkov a zopár úryvkov z cestovného denníka. Maj sa počas pobytu
na mojom blogu aj po ňom dobre, prípadne ako sám uznáš za vhodné. Pac a pusu,
Akrim.

Leviathan (recenzia knihy)

30. march 2014 at 22:54 | Akrim |  Úvahy, postrehy
Keď už tento týždeň cestujeme v čase, poďme sa pozrieť napríklad do minulého storočia. V trilógii Leviathan sa prenesieme do roku 1914, keď sa Európa zmietala v nepokojoch, súperiace veľmoci proti sebe brojili v snahe upevniť si svoj vplyv a vytvárali sa spojenectvá a dohody, všetko ústiace k jedinému záveru. Konflikt sa dlhú dobu vyhrocoval a jediné olovko prihodené do ohňa mohlo narušiť krehkú rovnováhu... Prišiel 28. júl 1914. Na cisára Františka Ferdinanda, arcivojvodu Rakúsko-Uhorskej monarchie, bol v Srbsku spáchaný atentát. Vypukla vojna.

Tu však každá podobnosť s reálnymi udalosťami končí. História, ako ju poznáme z hodín dejepisu, sa totiž pod perom amerického autora Scotta Westerfelda uberá úplne iným smerom ako v skutočnosti. Vitajte v alternatívnej minulosti, ktorá vás prekvapí modernými strojmi, priekopníckymi objavmi a nevídanými vynálezmi, to všetko zasadené do prostredia niekdajšej spoločnosti a morálky.

Dej Leviathana sa odohráva na poli vojnovej Európy, kde proti sebe stoja dve silné mocnosti: darwinisti a industriálovia. Nemecko a Rakúsko-Uhorsko bojujú pomocou obrovských vyzbrojených kráčajúcich strojov. Britskí darwinovci splietajú živé vlákna a vytvárajú úplne nové živočíšne druhy, ktoré stavajú v boji proti nemeckým parným strojom.

Hoci to teraz možno znie vojnovo, bojových scén je v knihe pomenej. Väčšina deja sa odohráva na palube Leviatana, obrovskej britskej vojnovej vzducholode, vyslanej na zvláštnu misiu, takže sa do bojov priamo nezapája.

Ako to už býva, na pozadí vojny sa odvíja príbeh dvoch mladých ľudí, ktorých okolnosti zviedli dokopy. Deryn je mladá odvážna dievčina, ktorá sa odmieta uspokojiť s budúcnosťou žienky za sporákom. Miluje lietanie a jediný spôsob, ako sa ho nevzdať, je prihlásiť sa do britského letectva v prestrojení za chlapca (ženy samozrejme v tej dobe nemohli vstúpiť do armády).

Akokoľvek nedôveryhodne a prvoplánovo to znie - baba sa prezlieka za chalana a nikto si to ani náhodou nevšimne... Deryn je popisovaná ako vysoká, s chlapčenskou postavou a pomerne nevyberaným slovníkom. :D Dylan - chlapec, za ktorého sa vydáva - je naopak veľmi jemných čŕt, takmer zženštilého vzhľadu. Takže fajn, mňa autor presvedčil a v tomto nevidím žiaden závažný problém.

Alek je princom z Hohenbergu, dedičom rakúsko-uhorského trónu a hlavne dospievajúcim chlapcom, ktorému sa jednej júlovej noci svet roztriešti na malé kúsky. Jeho rodičov zavraždia v ďalekom Sarajeve a on sa stáva nepohodlným. Len s hŕstkou verných mužov opúšťa svoj doterajší život, štvaný na útek vlastnými krajanmi.

Nečakane sa Deryn a Alek ocitajú spolu na Leviatane, kde zažívajú neuveriteľné dobrodružstvá a musia čeliť mnohým ťažkostiam. Myslím, že nebude žiadny spoiler, keď prezradím, že sa pri tom zblížia, lebo to musí byť každému jasné. Ich vzťah je však od začiatku komplikovaný. Okrem toho, že ako Britka a Rakúšan stoja každý na opačnej strane barikády, je poznamenaný hlavne skutočnosťou, že Alek ani nikto iný netuší Deryninu pravú totožnosť.

Deryn a Alek na ruskej obálke knihy; toto ich vyobrazenie sa mi páči najviac :)

Ich rozhovory sú niekedy trochu patetické, s dôrazom na ich veeeľké kamarátstvo a vzájomnú loajálnosť. Ale na druhú stranu, odkedy sa Alekovi prakticky zrútil celý svet, nemal nikoho, komu by sa mohol zveriť s prežitými útrapami. Dylen je jeho prvý naozajstný kamarát, spojenec, ktorému sa rozhodol dôverovať. A hoci mu Deryn nemôže prezradiť svoje tajomstvo, vytvorí sa medzi nimi pevné puto, miestami možno až veľmi vznešené, ale našťastie nie natoľko, aby to bolo príliš otravné.

Knihu odporúčam predovšetkým tým, ktorí majú radi fantasy žáner. Je určená najmä mládeži, nie detská, ale ani veľmi temná. Myslím si, že steampunkový svet je tam pekne vykreslený, páči sa mi veľa zaujímavých postáv. Vzťahu medzi hlavnými hrdinami je podľa mňa venovaného akurát dosť miesta, aby to nebolo sladké a tuctové. Dej rozhodne nie je nudný, nehovoriac o celom očarujúcom fantazijnom svete, ktorý človeku rastie pred očami. Kniha patrí k mojim najobľúbenejším vôbec, plus obsahuje super ilustrácie od Kaith Thompson.

Be the first one to judge this article.